طیف تورستون (طیف با فواصل مساوی) THURSTON SCALE

طیف تورستون (طیف با فواصل مساوی) THURSTON SCALE

در راستای رفع نقاط ضعف طیف بوگاردوس دانشمندان دیگر کوشیدند با تعداد گویه‌های بیشتر و امکان انجام محاسبات ریاضی تکنیک‌های سنجش را توسعه دهند...

طیف تورستون (طیف با فواصل مساوی) THURSTON SCALE :

در راستای رفع نقاط ضعف طیف بوگاردوس دانشمندان دیگر کوشیدند با تعداد گویه‌های بیشتر و امکان انجام محاسبات ریاضی تکنیک‌های سنجش را توسعه دهند برای مثال : لویز تورستون و همکارانش تلاش کردند بر مبنای انتخاب داوران مقیاسی برای گرایش مردم به کلیسا بسازند.

 روش کار :

روش کار این طیف بدین صورت است که تعداد زیادی گویه در خصوص کلیسا طراحی و در برگه‌های مجزا به صورت زیر تعریف گردید.

سپس پیوستاری 11 قسمتی با فواصل مساوی تقسیم و تعریف گردید که در منتهی الیه سمت چپ گرایش بسیار مثبت به کلیسا در وسط طیف گرایش متوسط و در منتهی‌الیه سمت راست گرایش منفی مشخص شده باشد و قرار شد توزیع گویه‌ها بر روی طیف بوسیله تعداد زیادی داور (300 نفر) صورت پذیرد. این داوران که در یک محل جمع می‌شوند، دسته‌ای از سوالات و این پیوستار مدرج را دریافت کرده و بر آنها گفته شد گویه‌ها دارای ترتیب مشخصی نیستند و بایستی به صورتی مرتب شوند که گویه‌های دارای گرایش بسیار مثبت و بسیار منفی در دو طرف طیف مجزا و بقیه گویه‌ها نیز به صورت و نسبت گرایش روی پیوستار مشخص شوند و نمره مناسب برای هر گویه را مشخص سازند. سپس بر اساس فراوانی ارزش‌گذاری برای هر گویه مشخص گردید کدام گویه‌ها برای هر یک از نقاط 11 گانه مناسب‌تر می‌باشند و برای این کار از درصد تراکمی و شاخص میانه بهره گرفته شد. همچنین گویه‌هایی که دارای ابهام در خصوص جایگاه‌شان بودند حذف شدند به گونه‌ای که فقط 45 گویه از 135 گویه برگزیده شد.

انتقادات وارده بر طیف تورستون :

1- با وجود اینکه از داوران خواسته می‌شود قضاوت‌های شخصی خود را دخالت ندهند اما این کار عملاً شدنی نیست.

2- اگرچه این طیف مدعی مساوی بودن فواصل بین گویه‌هاست اما در عمل فواصل بین سؤالات به یک اندازه نیست.

3- حجم کار مورد نیاز برای طیف تورستون به خصوص از نظر انتخاب داوران بسیار زیاد، زمانبر و هزینه‌بردار است.

 

نویسنده مطلب: هانا گلزار

هانا گلزار

پاسخ دهید

3 نظر

Weldon  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۴:۵۳:۱۷

I read this paragraph fully about the comparison of hottest and preceding technologies, it's remarkable article.

Anglea  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۹:۳۱:۳۷

We absolutely love your blog and find almost all of your post's to be what precisely I'm looking for. can you offer guest writers to write content for you personally? I wouldn't mind composing a post or elaborating on a lot of the subjects you write in relation to here. Again, awesome website!

Wyatt  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۶:۱۴:۳۵

This web site certainly has all of the information I wanted about this subject and didn't know who to ask.