روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات

روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات

برای آماده نمودن اطلاعات برای تجزیه و تحلیل می باید آنها را طبقه بندی نمود. این کار برای تحقیقات کمی با مشکل کمتری مواجه است زیرا...

روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات

طبقه بندی اطلاعات

برای آماده نمودن اطلاعات برای تجزیه و تحلیل می باید آنها را طبقه بندی نمود. این کار برای تحقیقات کمی با مشکل کمتری مواجه است زیرا در هنگام طراحی روش گردآوری اطلاعات معمولاً سوالات به گونه ای تنظیم می شود که طبقه بندی داده ها نیز در داخل آن در نظر گرفته می شود. اما در تحقیقات کیفی این امر بواسطه کیفی بودن پاسخ ها با سختی بیشتری انجام می شود. به هر روی قبل از تجزیه و تحلیل اطلاعات باید کار دسته بندی، گروه بندی یا طبقه بندی آنها انجام شود.


پردازش داه ها

داده های جمع آوری شده می تواند به صورت دستی یا به رایانه ای تجزیه و تحلیل شوند. چنانچه  حجم اطلاعات از حد معینی بیشتر باشد امکان تجزیه وتحلیل دستی وجود نخواهد داشت. امروزه تقربیاً در همه موارد این امر با استفاده از رایانه و برنامه های مختلف تجزیه و تحلیل آماری انجام  می پذیرد. اصلی ترین نرم افزار آماری مورد استفاده در گروه های آموزشی اجتماعی، کشاورزی و .. نرم افزار Spss می باشد.


تجزیه و تحلیل داده ها

دو دسته پردازش اصلی به طور عمده در تحقیقات مختلف بر روی داده ها انجام می شود. برای اینکار از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می گردد.

در آمار توصیفی که معمولاً به توصیف داده ها می پردازد از شاخص های تمایل مرکزی و شاخص های پراکندگی برای بیان داده های جمع آوری شده استفاده می شود. برای نمایش و نشان دادن نتایج کار معمولا از جداول توزیع فراوانی - بر اساس تعداد موارد مطلق و نسبی ، درصد - و نیز نمودار های مختلف هیستوگرام ، ستونی یا دایره ای استفاده می شود. همچنین در این زمینه استفاده از شاخص های پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار ، انحراف استاندارد و… نیز قابل ذکر است.

در آمار استنباطی به آزمون فرضیه های مورد بررسی در تحقیق پرداخته می شود. آزمون ها ی مختلفی همچون کای اسکوئر، تی- استیودنت، رگرسیون، آنالیز واریانس و… در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نویسنده مطلب: هانا گلزار

هانا گلزار

پاسخ دهید

7 نظر

مریم پورمحمدی  ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ - ۲۲:۲۸:۲۶

سلام ممنون به هر حال زحمت کشیدید اما به من کمکی نکرد .

اسماعیل  ۱۳۹۵/۰۴/۰۷ - ۲۰:۳۵:۱۰

سلام.بنده کارشناس ارشد آمار و مسلط به نرم افزارهای pls و spss هستم و صدها پایانامه نوشتم .خوشحال میشم با هم همکاری داشته باشیم عیوضی: 09351323950

م.یوسفی پور  ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۰۸:۳۵:۲۷

کارشناس ارشد صنایع هستم.ممنون از اطلاعات خوبتون

چمن کار  ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - ۱۰:۱۰:۰۵

برای من عالی بود

Charlene  ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۳:۲۸:۵۵

Hello there! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading your articles. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects? Appreciate it!

Cleta  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۹:۲۳:۳۵

At this moment I am going to do my breakfast, when having my breakfast coming over again to read further news.

Sandy  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۵:۲۵:۰۶

I have been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.