طیف لیکرت (LIKERT SCALE)

طیف لیکرت (LIKERT SCALE)

در این طیف تلاش می‌شود گویه‌های گرایش موافق و گویه‌های گرایش مخالف هم‌زمان طراحی شود و گویه‌های ابهام حذف شوند و نیز بهتر است تعداد گویه‌های مثبت و منفی تقریبا یکسان باشد..

طیف لیکرت (LIKERT SCALE) :

طیف مجموعه نمرات هم گفته می‌شود.

     (- - )                       ( -  )                (+ - )             ( + )            ( + + )

 کاملا مخالف                  مخالف                 بی‌نظر            موافق           کاملا موافق

       1                            2                      3                  4                   5 

دراین حالت می‌توان گویه‌های منفی را به سوی گرایش مثبت سوق داد و بالعکس.

با توجه به نقایص طیف تورستون (حجم زیاد کار و وابستگی شدید به قضاوت داوران) مقیاس لیکرت از اهمیت خاصی برخوردار است. این طیف که به نام مقیاس مجموعه نمرات نیز مشهور است .ارزش طیف از نظر واقعی خود پاسخگویان به دست می‌آید علاوه بر این تعداد گویه‌ها می‌تواند بسیار کمتر از طیف تورستون باشد. برای مثال 30-15 گویه.

در این طیف تلاش می‌شود گویه‌های گرایش موافق و گویه‌های گرایش مخالف هم‌زمان طراحی شود و گویه‌های ابهام حذف شوند و نیز بهتر است تعداد گویه‌های مثبت و منفی تقریبا یکسان باشد.

طرز کار :

چون در این طیف از داوران به عنوان تعیین‌کنندگان ارزش مقیاس گویه‌ها استفاده نمی‌شود لازم است گویه‌ها پس از یک مطالعه مقدماتی و برآورد اعتبار و پایایی مستقیما در اختیار پاسخگو گذارده شود.

از پاسخگویان خواسته می‌شود میزان موافقت یا میزان مخالفت خود را با گویه مشخص نمایند. لذا برای هر گویه پاسخهای 5 گزینه‌ای (گاه سه و گاه هفت) ارائه می‌شود که معمولا گزینه‌های آن به قرار زیر جدول صفحه قبل می‌باشد.

امتیازات طیف لیکرت :

1- از آنجایی که پاسخگویان گویه‌ها را خود پاسخ می‌دهند ارزش این مقیاس افزایش می‌یابد.

2- از آنجایی که پاسخ‌ها به بلی و خیر محدود نیست دقت سنجش افزایش می‌یابد.

3- چون پاسخگویان به همه سوالات پاسخ می‌دهند سنجش به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

انتقادات طیف لیکرت :

1- انتقادات عمده‌ای که به این طیف وارد است اینست که علی‌رغم دقت بیشتر و حجم کار کمتر برخی‌ها معتقدند این طیف از یک مقیاس رتبه‌ای تجاوز نمی‌کند.مثلا نمی‌توان ادعا کرد اگر دو پاسخگو دارای نمرات مساوی هستند گرایششان نیز یکسان است.

2- اگر مجموع نمرات فردی دوبرابر فرد دیگر باشد نمی‌توان گرایش او را دوبرابر آن فرد پنداشت.

 

نویسنده مطلب: هانا گلزار

هانا گلزار

پاسخ دهید

29 نظر

عباسی  ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۷:۴۷

با سلام و خسته نباشید من دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی هستم برای واحد پروژه تحقیقاتیم پروژه ای با موضوع بررسی تاثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد کارکنان میخاستم امکان تهیه اش رو دارین؟اگه نه میشه راهنمایی کنین که من از کجا میتونم این پروژه رو تهیه کنم؟ممنون میشم اگه زود جواب بدین

عباسی  ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ - ۰۰:۱۳:۲۵

با سلام و خسته نباشید من دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی هستم برای واحد پروژه تحقیقاتیم پروژه ای با موضوع بررسی تاثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد کارکنان میخاستم امکان تهیه اش رو دارین؟اگه نه میشه راهنمایی کنین که من از کجا میتونم این پروژه رو تهیه کنم؟ممنون میشم اگه زود جواب بدین

هانا گلزار (azam698)  ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۳۲:۰۸

سلام ببخشید که دیر جواب می دم بله من می تونم برای شما تهیه کنم اگر از اول تا آخر پروژه بخواهید انجام بدم هزینه کار 100000 می شه یعنی از چکیده تا تجزیه و تحلیل اگر مایل بودید انجام بدم با شماره 09370860288 تماس بگیرید موافق باشید

mandegari  ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ - ۱۱:۱۶:۴۵

با سلام و وقت بخیر...من از پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت چهار درجه ای در مطالعه خود استفاده کردم.برای تزیه تحلیل داده های من که از توزیع نرمال هم برخوردارند آیا میتوانم از روش های پارامتریک استفاده کنم؟ آیا در مورد مقیاس لیکرت که رتبه ای است حتما باید از روش های نان پارامتریک استفاده کرد؟؟؟ قبلا از همکاری شما صمیمانه تشکر میکنم.

هانا گلزار (azam698)  ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۳۲:۰۸

سلام بله می توان از آزمون های پارامتریک استفاده کرد اگر داده ها را جمع کنید تبدیل به مقیاس فاصله ای می شود.

حسین پور  ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ - ۱۸:۰۸:۱۷

با سلام واحترام مقیاس لیکرت که به درجات مختلف آن نمره می دهیم و نمره کلی آن را در یکی از 3 سطح ضعیف،متوسط و شدید قرار می گیرد باید یک متغیر ترتیبی در نظر گرفت یا فاصله ای؟

هانا گلزار (azam698)  ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۳۲:۰۸

مقیاس ترتیبی

farnaz  ۱۳۹۳/۰۳/۳۰ - ۱۵:۰۶:۲۳

سلام خسته نباشید. من برای کار تحقیقی باید 50 تا گویه مثبت و منفی در ارتباط با گرایش به ازذواج تحیه کنم منظور از گویه همان سوالات پرسشنامه است؟؟؟

هانا گلزار (azam698)  ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۳۲:۰۸

بله به تک تک زیر مجموعه های سؤالات گویه می گویند

ttt  ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ - ۱۵:۲۱:۲۳

با سلام .ممنون میشن منوبرای 2سوال زیر که مربوط به پروژمه راهنمایی کنید .در4سوال اول بررسی کنید ایا سیستم ارزیابی اثر داشته یا خیر؟ در 4سوال دوم بررسی کنید ایا سن در سیستم ارزیابی اثر داشته یا خیر؟

ttt  ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ - ۱۵:۲۶:۳۴

با سلام .ممنون میشن منوبرای 2سوال زیر که مربوط به پروژمه راهنمایی کنید .در4سوال اول بررسی کنید ایا سیستم ارزیابی اثر داشته یا خیر؟ در 4سوال دوم بررسی کنید ایا سن در سیستم ارزیابی اثر داشته یا خیر؟ داده های من هم نرمال نیستند

ttt  ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ - ۱۱:۴۱:۴۸

با سلام .من یک مشکل دیگم دارم میخوام داده هام رو به 5دسته با طول 4تقسیم کنم .ماکس20 ومین صفر .اما در رده ی اخر فقط20 تنها باقی می مونه ایا میشه 20رو یک رده در نطر گرفت؟یا راه دیگه هست

ttt  ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ - ۲۲:۴۶:۴۸

با سلام .شما که وقت ندارین به سوالات پاسخ بدین چرا همچین قسمتی ایجاد کردین وما روچشم انتطار؟؟

ttt  ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ - ۲۲:۵۲:۰۲

با سلام .شما که وقت ندارین به سوالات پاسخ بدین چرا همچین قسمتی ایجاد کردین وما روچشم انتظار میذارین؟؟

صالحی  ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۲۱:۴۰:۴۸

عناوین طیف هفت تایی لیکرت چیست؟

امید  ۱۳۹۳/۰۹/۳۰ - ۱۹:۱۸:۱۹

باسلام ممنون می شم به این سوال من جواب دهید برای مقایسه اموزش های مجازی وحضوری درپرسشنامه از طیف لیکرت استفاده کرده ام ولی بجای یک از صفر شروع کرده ام آیا اشکال دارد ؟

مهدی  ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۴:۲۹

با سلام ممنون میشم به این سوالم پاسخ بدید من موضوع پرسشنامه من درمورد نقش ریسک بر نیت خرید مشتری، آیا من میتونم فقط از گویه های منفی استفاده کنم یا حتما باید از هردو گویه مثبت و منفی استفاده کنم؟

هانا گلزار (azam698)  ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۳۲:۰۸

با سلام در ابن مورد بهتر است با اساتید راهنما و مشاور مشورت نمایید

زهرا  ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۱۹:۲۱:۲۰

سلام ببخشید من یه سوال درمورد تحلیل پرسشنامه داشتم من سوالات پرسشنامم به صورت بله و خیر هستش نمیدونم چطوری در نرم افزار spss تحلیلشون کنم پرسشنامم درمورد استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری هست..حالا داده ها رو وارد نرم افزار کردم در تحلیلش مشکل دارم خواهش میکنم راهنماییم کنید.

زهرا  ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۱۹:۲۲:۰۵

سلام ببخشید من یه سوال درمورد تحلیل پرسشنامه داشتم من سوالات پرسشنامم به صورت بله و خیر هستش نمیدونم چطوری در نرم افزار spss تحلیلشون کنم پرسشنامم درمورد استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری هست..حالا داده ها رو وارد نرم افزار کردم در تحلیلش مشکل دارم خواهش میکنم راهنماییم کنید.

حسین  ۱۳۹۴/۰۸/۲۱ - ۱۸:۲۵:۳۱

سلام طیف هفت تایی برای ahp چگونه نام گذاری میشه؟مثلا بخوایم مهارت ها را دو به دو اولویت بندی کنیم اگه گزینه اول برابر باشد و گزینه اخر کاملا مطق باشد گزینه دوم تا ششم را چه نام گذاری کنیم؟

مریم  ۱۳۹۴/۱۰/۰۴ - ۲۲:۰۵:۳۹

عناوین طیف هفت تایی لیکرت چیست؟

نورالدین  ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ - ۱۹:۱۹:۵۷

با سلام وخسته نباشید. میخواهم پایان نامه تحت عنوان بررسی عوامل موثر بررضایت شغلی کارکنان بنویسم. نمیدونم از چی نوع پرسشنامه استفاده نمایم لطفا رهنمایی ام کنید.تشکر

امیری  ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۰:۰۱:۴۴

با سلام یه سوال. چطور میتونیم یک شاخص رو از چند گویه با طیف لیکرت بسازیم و تاثیرش رو روی یک متغیر فاصله ای بررسی کنیم . اگه میشه جوابشو به ایمیلم بدید ممنون میشم

عباسی  ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ - ۱۹:۰۷:۲۴

سلام. ببخشید شما میدونید طبقه بندی لیکرت برای مقیاس ضرورت چیه؟ خیلی ضروری است، ضروری است و... آیا این درسته؟

زهرا  ۱۳۹۵/۰۶/۱۸ - ۲۳:۱۳:۲۲

سلام.ببخشید من میخوام تاثیر متغیرهای جنسیت و سن و تحصیلات را روی تمایل استفاده از بانکداریبدونم که از ازمون رگرسیون لجستیک استفاده می کنم.که برای این ازمون باید تمایل رفتاری کد گذاری شود که تمایل در پرسشنامه دارای سه سوال با طیف لیکرت هفت تایی است.مشکل من اینه که نمدونم چگونه این متغیر راکدگذاری کنم.خیلی ممنون میشم اگر مسیرشو بهم بگین

مصطفی  ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۰۰:۵۷:۵۲

با سلام،نحوه نمره دهی به 4تایی به چه صورت است؟

مریم  ۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۱۰:۳۰:۱۰

من برای بررسی فرسودگی شغلی معلمان ریاضی به پرسشنامه فرسودگی شغلی چند مورد اضافه کردم چطوری می تونم آلفا کرونباخ رو حساب کنم .آصلا لازمه این کار

std testing  ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ - ۱۷:۱۲:۳۴

بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا آیا نه کار کاملا با من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما قادر به من مؤمن اما فقط برای while. من این کردم مشکل خود را با جهش در منطق و یک خواهد را سادگی به پر کسانی که معافیت. در صورتی که شما که می توانید انجام من خواهد مطمئنا بود تحت تاثیر قرار داد.

chaturbatefreetokenshack.com  ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۹:۰۹:۱۶

I just could not go away your web site before suggesting that I extremely enjoyed the usual info an individual supply for your guests? Is gonna be back often to investigate cross-check new posts

Angelika  ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۷:۱۴:۳۰

Today, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

Vicente  ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۷:۲۲:۲۸

Does your site have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to send you an email. I've got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

Gerald  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۱۲:۰۶

Excellent post! We are linking to this particularly great article on our website. Keep up the great writing.

Renate  ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۸:۵۴:۲۲

Hello There. I found your weblog using msn. This is an extremely well written article. I'll be sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thank you for the post. I'll definitely comeback.